Quick-Step eigenaar koopt laminaatmerk Pergo‏


Mohawk Industries wil laminaatproducent Pergo overnemen voor 150 miljoen dollar.

Daarmee zullen de twee bekende merken Quick-Step en Pergo onder één dak komen.


Op maandag 29 oktober maakte Mohawk Industries bekend de producent van laminaatvloeren Pergo over te willen nemen voor $150 miljoen in cash.

Het net als Quick-Step-moederbedrijf Mohawk Industries Amerikaanse Pergo behaalde over 2011 een omzet van $320 miljoen en is actief in de Verenigde Staten en Europa met een fabriek in Zweden.

Pergo verkoopt sinds 1994 laminaatvloeren, waarmee het vooral in de Verenigde Staten erg succesvol is via grote doe-het-zelf ketens als Home Depot.

Mohawk, dat in de VS een beurswaarde van bijna 6 miljard dollar heeft, nam in juni 2005 al Unilin over voor $2,6 miljard. Met de overname van Pergo kan Mohawk nog beter profiteren van de uitgebreide portefeuille met patenten voor laminaattechnieken waarover het Belgische Unilin beschikt.

De verwachting is dat de overname van Pergo in het eerste kwartaal van 2013 afgerond wordt. Dat hangt deels af van goedkeuring door de diverse overheden en toezichthouders.

Mohawk is één van de toonaangevende bedrijven wereldwijd op het gebied van vloerbedekkingsmaterialen voor particulieren en bedrijven. Behalve laminaat produceert Mohawk ook tapijt, vinyl, tegels, houten vloeren, keramische tegels en vloermatten.