Carpetright verlaagt prijzen en gaat meer laminaat verkopen

Carpetright, de grootste verkoper van vloerbedekkingsmateriaal in Groot-Britanniƫ, heeft laten weten geen betere marktomstandigheden te verwachten op korte termijn.

In het eerste kwartaal daalde de omzet in het Engeland met 0,2%, geholpen door lagere verkoopprijzen en een groter aanbod van laminaat in de vele Britse winkels.

Behalve meer laminaat probeert Carpetright ook zijn omzet op pijl te houden door bedden te verkopen. Topman Philip Harris verwacht ook het komende jaar geen verbetering van de huidige slechte omstandigheden op de vloerenmarkt, aangevoerd door een daling van de verkoop van tapijten met 15-20% vergeleken met een jaar geleden.

In het huidige boekjaar 2011 gaf Carpetright al drie winstwaarschuwingen af en ook in de twaalf weken die eindigden op 23 juli daalde de omzet in winkels die minstens een jaar open zijn met 0,2%. Wel is dat een aanzienlijke verbetering ten opzichte van het vierde kwartaal van vorig jaar, toen de omzet nog met 6,3% daalde.

Volgens Harris zijn de recente cijfers beter dankzij flinke prijsverlagingen, de verkoop van meer bedden en het aanbod van nieuw laminaat. Het gevolg hiervan is wel dat de winstmarge lager uitvalt, dan voorheen voorzien.

Prijsverlagingen werden onder meer doorgevoerd voor ondervloeren en andere accesoires nadat uit eigen onderzoek bleek dat deze te duur waren. Het gevolg hiervan is dat klanten van Carpetright flink minder geld kwijt zijn dan voorheen. Het Britse bedrijf becijfert dat er op een gemiddelde klantenorder van 400 pond nu 50 tot 60 pond wordt bespaard, omgerekend tot wel 15%.

Het gevolg hiervan is wel dat de omzet in de vier weken tijd dat Carpetright deze lagere prijzen heeft ingevoerd flink is gestegen, waardoor het voor het vloerbedekkingsbedrijf makkelijker is genoegen te nemen met een lagere marge.
De verkoop van bedden is inmiddels al goed voor 6,3% van te totale omzet van Carpetright, dat de totale verkopen zelfs denkt te kunnen verdubbelen.

NEDERLAND EN REST VAN EUROPA
Ook de omzet buiten het Verenigd Koninkrijk daalde in het eerste kwartaal: De omzet voor de divisie ‘Europa Overig’ waaronder behalve Nederland ook BelgiĆ« en Ierland vallen daalde met 1,7%.

Net als veel andere bedrijven die sterk afhankelijk zijn van het uitgavepatroon van consumenten, voelt ook Carpetright het effect van het moeilijke economische klimaat. Klanten hebben minder geld te besteden, zijn voorzichtiger en bovendien dalen de overheidsuitgaven en zit de huizenmarkt in het slop.

Voor het boekjaar 2011-2012 boekte Carpetright een winstdaling van 40%, en voor het huidige jaar 2011-2012 wordt gerekend op een winst van 16,5 miljoen Britse ponden.

Bron: carpetright